Utama > Tazkirah > Khas Untuk Muslim Shj

Khas Untuk Muslim Shj

Assalammu’alaikum waramatuhllahi wabarakahtuh

Hidup di kalangan masyarakat majmuk kebanyakan kita akan berjiran dengan keluarga yang bukan Islam. Bagi kaum Tionghua dan Hindu mereka selalu mempunyai tempat penyembahan masing-masing, kaum Cina mungkin di luar rumah manakala Hindu di dalam rumah. Bila kaum Cina yang beragama Taoisme atau Buddha sering melakukan upacara penyembahan mereka di luar, anak-anak kita yang masih kecil akan lihat, dan mungkin pernah bertanya kepada kita….

“Uncle sebelah buat apa tu Abah?”

Dan secara amnya, kita akan menjawab…
“dia org tgh sembahyang atau tengah sembah tuhan dia”

Jawapan itu tuan-tuan, nauzubillah sebenarnya syirik…. Kerana ia bercanggah dengan prinsip dua kalimah syahadah kita.. “tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH” tetapi apabila kita memberikan jawaban … “dia tengah sembah tuhan dia” kita menggambarkan pada anak kita bahawa ada tuhan yang lain dari ALLAH, kita memberi gambaran pada anak kita, bahawa, kaum Cina punya satu tuhan, India satu tuhan, Kristian satu tuhan…dan cara mereka menyembah tuhan mereka lain dr kita.

Sedangkan kita mengucap kalimah kita “tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH” Jadi mana datangnya konsep atau pengertian ” dia sedang sembah tuhan dia” Sekiranya jawaban ini diteruskan.. …maka anak kita akan terus keliru dengan konsep dan prinsip syahadah kita ” tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH”

Jawaban yang sebenarnya, ” Anak, pertamanya perlu faham, tuhan kita dengan tuhan uncle sebelah sama, kerana ada hanya satu tuhan sahaja iaitu ALLAH, tapi cara dia menyembah tuhan itu salah”

Jangan ambil mudah jawaban yang diberikan kepada anak, kerana jawaban yang salah akan hanya merosakkan atau setidak-tidaknya akan kelirukan mereka. Sekadar mengamalkan “sampai dan menyampaikan”.
Sekiranya apa yang disampaikan di sini atas kelemahan diri sendiri dan yang baik datang dari ALLAH. Apa yang disampaikan di sini ialah pemahaman sendiri dari kuliah maghrib, sekiranya ada pihak yang mempunyai idea dan jawaban yang lebih baik….. SILA KONGSI BERSAMA  

Segala Yang Baik Datang Dari Allah S.W.T., Dan Yang Buruk Datang Dari Sifat Lemah, Jahil Dan Lalai Dalam Diri Saya Sendiri.

Wallahu’alam

Kategori:Tazkirah
  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: